Maleisie en Borneo voorbereiding

7 juli 2019 - Hoogezand, Nederland

De voorbereiding

Van 20 juli t/m 11 augustus gaan wij (Silvan en ik) naar Maleisie en Borneo. Ter voorbereiding koop ik altijd een Lonely Planet en zoek ik naar informatie op internet. Ik boek vaak de tickets al in het najaar en probeer zo voordelige tickets te vinden. Voor deze reis betalen we voor 2 tickets iets meer dan 1200 Euro. Dit betekent wel dat we onderweg 2 tussenstops hebben en wat langer onderweg zijn, maar daar stellen we ons op in. Bovendien kunnen we van het geld wat we besparen ter plekke weer leuke dingen doen en zien! Wij vinden het allebei leuk om zo veel mogelijk te zien en doen tijdens een reis en hebben daarom vaak een vol programma met af en toe een relax dagje op een mooi eiland of strandje. Aan de hand van informatie uit de LP en van internet maak ik een reisschema. Omdat we in drie weken zoveel mogelijk van Maleisie en Borneo willen zien, hebben we gekozen om Maleisie rond te trekken met een huurauto en op Borneo te vliegen van de ene plek naar de andere. Met Air Asia kun je voor weinig geld van A naar B vliegen. In totaal hebben we 4 binnenlandse vluchten geboekt waar we iets meer dan 400 euro voor hebben betaald voor 2 personen. Wij hebben ervoor gekozen om alle overnachtingen van te voren te boeken. Uit ervaring weet ik dat dit niet beslist nodig is en je ter plekke ook vaak nog prima iets kan boeken, maar omdat wij veel willen zien in betrekkelijk weinig tijd, vinden we het fijn dat we dit niet meer ter plekke hoeven te regelen. We hebben gezocht naar een mix van wat luxere accomodaties (Kuala Lumpur; appartement met infinity pool) en wat meer basic accommodaties. Ik maak altijd een planning waarin ik ook alvast opschrijf welke bezienswaardigheden er ter plekke zijn, dan heb ik altijd een overzicht van de hele vakantie.

De reisplanning

Za. 20-7               Brussel – Kuala Lumpur

Zo. 21-7               Aankomst Kuala Lumpur

Overnachting: Airbnb - Regalia Flyover Regalia Residence

Ma. 22-7             Kuala Lumpur

5 leukste wijken in KL:

• Bukit Bintang (street art, Jalan Alor (eten), Hutong Foodcourt in Lot 10, Helipad Lounge bar (rooftop bar)
  • KLCC (Petronas Twin Towers, Foodcourt Suria KLCC)
  • Chinatown (Central Market – foodcourt en authentieke souvenirs)
  • Brickfields – Little India
  • Kampung Baru (authentieke wijk)

Gratis bussen in Bukit Bintang, Chinatown en KLCC – GO KL Bus (roze/paarse bussen)

Fire flies tour in Kuala Selangor (’s avonds)
Fietstour met MikeBikes
Rooftop Bars: Heli lounge bar / Skybar

Di 23-7                 KL – Penang/Georgetown (350 km)

Overnachting: Booking - Penang Old House Homestay

Onderweg (205,2 kom) Ipoh (Sam Poh Tong Tempel (grottempel), Concubine lane)

Wo. 24-7             Georgetown

• Streetart
  • Chulia street (happy hour)
  • Chinatown
  • Little India
  • Colonial district
  • CF food court (Armanian Street), New Lane (Lorong Baru)
  • Verken Penang met de scooter of fiets
  • Penang National Park (Deet!)
  • Chew Jetty (visserswijkje in Georgetown)
  • Penang Hill – uitzicht over het eiland (vanaf busstation Komtar bus 203 of 204)

Do. 25-7              Georgetown – Tanah Rata (Cameron Highlands) (250 km)

Overnachting: Airbnb - Everything warm & English Ensuite Bedroom

Vr. 26-7               Cameron Highlands

Bezienswaardigheden:

• Scooter huren en zelf de theeplantages bezoeken (Habu theeplantages)

Zat. 27-7             Tanah Rata – Kampung Kuala Tahan (Taman Negara NP) (258,3 km)

Booking - Mahseer Chalet

Zon. 28-7            Taman Negara NP

Ma. 29-7             Kuala Tahan – Kota Bharu (407,1 km)

Overnachting: Booking - The room@zishi

Di. 30-7               Kota Bharu – Perhentian Besar

Van Kota Bharu naar haven Kuala Besut is 1h30min.

Vandaar met speedboot naar:

Overnachting: Facebook - Thereefperhentian.com

Vertrek boot: tussen 8 en 5

Wo. 31-7             Perhentians

Do. 1-8                Perhentians – Kota Bharu – Kuching (Borneo)

Boat transfer: 8 am, 12 am of 4 pm

Ma. 5-8               Kota Kinabalu

Di. 6-8                 Kinabalu – Sandakan – Sepilokgen

Overnachting: Booking - Paganakan Dii Tropical Retreat

• Orang Utan Rehabilitation Centre
  • Rainforest Discovery Centre (RDC)
  • Sun Bear Conservation Centre

Wo. 7-8                Uncle Tan Wildlife Camp – Kinabatangan 2Days/1Night

Do. 8-8                Sepilok

Overnachting: Booking - Paganakan Dii Tropical Retreat

Vr. 9-8                 Sepilok – Sandankan – Kuala Lumpur

Overnachting: Airbnb - 2 Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan

Zat. 10-8             Kuala Lumpur

Bezienswaardigheden:

• Batu Caves (met de trein vanaf Centraal Station – KL Sentral)
  • Forestry Research Institute of Malaysia – canopy walk

Zon. 11-8            Kuala Lumpur – Brussel